Naviga Nordica 40 er en 100 % el båd, og dermed en ikke-forurenende båd. Man har udviklet denne båd i respekt for klimaet og naturen. Nyd roen, mens du stille driver op ad floden - igennem landsbyer og skønne landskaber.
Denne innovative, miljøvenlige flybridge-båd byder på god plads både inde og ude. Ideel til en større gruppe eller familien, der stiller høje krav til komfort og plads. Vi anbefaler denne båd op til 8 personer, selvom det også er muligt at omdanne salonen til en dobbeltseng og få 2 ekstra sovepladser.
Naviga Nordica 40 har 4 sovekahytter med dobbeltsenge, 1 salon med veludstyret køkken og mulighed for at lave 2 sovepladser, 1 baderum, 4 håndvaske og 2 elektriske toiletter.. Båden har bovpropel.
Klik her for at se en beskrivelse af båden.
I lejen er ikke inkluderet sengelinned, håndklæder, viskestykker og rengøringsmidler - dette kan lejes/købes på basen.
Man sejler på den smukke Göta Kanal, som løber fra Sjötorp over søen Vänern til Söderköping. Turen på Götakanalen er i alt 190 km lang og der er 58 sluser.
Götakanalen - En drøm, der går 300 år tilbage.
Allerede i det sekstende århundrede foreslog den berømte biskop Brask i Linköping en kanal over Sverige fra Østersøen til Nordsøen. Planer for en sådan vandvej kom til at blive diskuteret mange gange, før Baltzar von Platen endelig forvandlede dem til virkelighed.
I 1806 udarbejdede grev Baltzar von Platen, søofficer og minister, en afhandling om kanaler og blev senere bedt om at forelægge en plan for Göta-kanalen. Den 11. april 1810 udstedte kong Karl XIII et charter, der tillod kanalselskabet at bygge og drive kanalen, og bevilgede virksomheden arbejdskraft, jord og skove til projektet.
I maj 1810 startede udgravningsarbejdet i Motala. Arbejdet var snart i gang på omkring 15 steder langs ruten.
Göta-kanalen blev stort set bygget af 58.000 indkvarterede soldater fra 16 forskellige regimenter. I løbet af de 22 år, byggeriet var i gang, arbejdede omkring 60.000 mand, inklusiv et kompagni af russiske desertører og en række civile arbejdere, i alt omkring 7 millioner dagsværk, hver på 12 timer.
Det meste af kanalen blev udgravet i hånden ved hjælp af jernskoede træsplader. Arbejdet bestod hovedsageligt af gravning, sprængning og bearbejdning af sten. Baltzar von Platen introducerede også flere nye teknikker ved hjælp af forskelligt udstyr fra England. En række dygtige engelske formænd blev rekrutteret
Ruter
Man kan vælge mellem 3 ruter - alle med udrejsebase i Motola. Ruterne er nøje udvalgte i samarbejde med Göta og Kinda Kanal Compagny, som er ansvarlige for arbejdsstab, sluser, og baserne langs kanalen. De sikrer også, at der er plads på baserne ved kanalen. Det er derfor, at vi skal informere Göta Kanalbolag og Kindakanal hvilken rute, du har valgt. Undervejs kommer du til baser, som alle har gode faciliteter så som toiletter, brusere og el, og så ligger de i nærheden af indkøbsmuligheder. El bådene har faste pladser til opladning om natten efter en dagssejllads. Tidspunkterne er ca-tider med mulighed for frokost, sightseeing og badning undervejs. Du har mulighed for at vælge ruten ved bookingen eller senest 1 uge før udrejse.
Blå rute: Motala - Söderköping - Motala. Blå rute er en fantastisk tur, hvor du kan nyde den østlige del af Götakanalen.
Grøn rute: Motala - Kinda - Motala. Denne tur er både for de rutinerede sejlere og de ikke erfarne. På turen sejler du på både Göta- og Kindakanlen.
Rød rute: Motala - Sjötorp - Motala. På turen kommer du over Vättern.
Klik her for at se detaljerede beskrivelser af turene....
TILLÆG: I Sverige skal man betale et tillæg for sluserne, skat til staten, baserne med bad osv.... Prisen varierer alt efter bådtype. For denne båd er prisen 762 €. Beløbet betales ved bookingen. Man betaler kun 1 gang - selv om man sejler i 2 uger.
Klik her for at se listen over tillægsydelser...
Man lejer flodbåden fra lørdag - lørdag. Man har båden fra kl. 12.00 - 14.00 og skal aflevere den kl. 9 om morgenen.
Det anbefales, at man har prøvet at sejle før.